Isnin, 13 April 2009

Surat Kepada YAB Tuan Guru Dato' MB Kelantan

17 Rabiul Akhir 1430
13 April 2009

Y.A.B. Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan,
Pejabat Menteri Besar Kelantan,
Tingkat 1, Blok 1,
Kota Darulnaim,
15502 Kota Bharu,
Kelantan Darul Naim.



Menemui Y.A.B. Tuan Guru Dato’ Menteri Besar
Assalamualaikum WR WB.

Yang Amat Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah membaca dan meneliti surat terbuka YAB Tuan Guru kepada YB Nga Kor Ming, ADUN Pantai Remis, Perak seperti yang telah disiarkan dalam blog rasmi YAB Tuan Guru (www.blogtokguru.com). Saya juga dengan rasa rendah diri terpanggil untuk mengulas beberapa perkara yang dinyatakan oleh YAB Tuan Guru dalam surat tersebut.

Pertamanya, saya ingin menyatakan bahawa saya berkongsi impian bersama YAB Tuan Guru berkenaan harapan agar lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau, Iban dan Kadazan tampil menjadi qari, ustaz, khatib dan imam di seluruh negara.

Saya juga menyokong saranan YAB Tuan Guru supaya langkah-langkah permulaan ke arah mengembalikan kegemilangan Islam di zaman lampau melalui penganjuran seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana yang melibatkan pelbagai pihak dan di pelbagai tempat.

Saya ingin mengulas sedikit kepada kenyataan YAB Tuan Guru yang terharu dengan keluhan YB Nga Kor Ming yang kesal kerana dia mendakwa kononnya dihalang untuk mengenali Islam dan al Quran melalui kitab tersebut. Walaupun saya menghormati reaksi YAB Tuan Guru terhadap isu ini, saya memilih untuk tidak bersetuju dan menyanggah beberapa pendirian YAB Tuan Guru dengan penuh beradab. Berikut adalah pandangan saya:

1. YB Nga tidak sepatutnya kesal atau kecewa apabila dia dikecam kerana mempergunakan ayat suci al Quran dalam ceramah politik kerana dia sendiri telah memilih untuk melakukan tindakan yang boleh mengguris sensitiviti umat Islam di negara ini.

2. Untuk pengetahuan, YB Nga telah beberapa kali menyalah petik nama surah dan bacaan ayat al Quran dibuat secara caca merba. Dia tidak akan dikecam sekiranya lebih berhati-hati dan cermat dalam memetik ayat suci al Quran, sebaliknya dia langsung tidak pernah memohon maaf atas kesilapan yang dilakukannya itu.

3. YB Nga mendabik dada mendakwa dia faham dan hafal ayat suci yang dibacanya padahal sebutan nama surah dan bacaan pun jelas sekali tidak betul.

4. Mengenali Islam dan al Quran bukanlah dengan cara memetik ayat al Quran secara caca merba dalam ceramah politik. Jika demikianlah cara bukan Islam mengenali Islam, maka ruang harus dibuka seluas-luasnya supaya mana-mana individu yang berminat memeluk Islam dibenarkan memetik atau melafazkan apa saja ayat secara tunggang langgang, mereka-reka nama surah dan membuat apa saja yang mereka mahu dari ayat suci al Quran.

5. Wujud kesangsian terhadap niat sebenar YB Nga dalam mempergunakan ayat al Quran kerana jika betul dia ikhlas mengkaji al Quran dan Islam, dia tidak akan sewenang-wenangnya melafazkan ayat al Quran tanpa diselidiki ketepatannya. YB Nga bukan melakukannya sekali, tapi beberapa kali dalam ceramahnya yang mana didapati semuanya tidak betul.

6. YB Nga seorang Kristian yang mengaku memahami dan menghafal ayat 90 Surah an Nahl tetapi berlawanan dengan realiti sebenar kerana pada hakikatnya dia tidak faham dan hafal ayat Allah tersebut, jauh sekali dari beriman dengannya. Apakah dia ikhlas untuk mengkaji al Quran dan Islam jika demikian atau dia sekadar memperalat ayat suci untuk menarik sokongan orang ramai terhadapnya?

7. Kesangsian terhadap tindak-tanduk YB Nga itu berasas kerana wujud kontradiksi kata-kata YB Nga dengan realiti sebenar seperti tersebut di atas, apatahlagi Allah Taala ada berfirman:


“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. Orang-orang yang telah kami beri Al-kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.” [Surah al Baqarah: 120-121]

Di sini juga, saya ingin memperbetulkan kesilapan fakta sejarah Islam oleh YAB Tuan Guru dalam surat kepada YB Nga tersebut. Sebenarnya bukanlah Jenghiz Khan yang berperanan mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi cucunya Hulagu Khan.

Akhir kalam saya ingin memohon maaf sekiranya surat terbuka saya ini menyinggung perasaan YAB Tuan Guru. Apapun saya percaya atas prinsip keterbukaaan dalam kepimpinan, YAB Tuan Guru sedia menerima perbezaan pendapat dari orang kebanyakan asalkan ia masih dalam batasan syarak. Ibnu Mas’ud r.a. pernah berkata:

مَنْ جَاءَكَ بِالْحَقِّ فَاقْبَلْ مِنْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا بَغِيْضًا وَمَنْ جَاءَكَ بِالْبَاطِلِ فَارْدُدْ عَلَيْهِ وَإِنْ كَانَ حَبِيْبًا قَرِيْبًا

Maksudnya: “Barangsiapa yang datang kepadamu dengan kebenaran maka terimalah kebenaran itu darinya, meskipun ia adalah orang yang jauh dan dibenci. Dan barangsiapa yang datang kepadamu dengan kebatilan maka tolaklah, meskipun ia adalah orang yang dicintai dan dekat.”


Sekian, terima kasih.



*SAMPAIKANLAH DARI NABI WALAUPUN SATU AYAT *


(IBNU HUSSIN AL KELANTANI)
Orang biasa merangkap penulis blog
http://www.mfundamentalist.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan