Ahad, 12 April 2009

Alkisah 'Ustaz' Nga Kor Ming di Bukit Gantang

CERITANYA…

“Mereka sudah hilang sesat ajaran. Saya walaupun seorang Kristian tapi saya faham, hafal juga Surah Audah ayat ke-90… inna a’lah ya’muru bi adli wa ihsan… maksudnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan.”*

Itulah antara ucapan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming dalam satu ceramah Pilihanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang baru-baru ini.


FAKTA…

1. Tidak ada satu surah pun bernama Surah Audah.

2. Lafaz dan intonasi ayat al Quran itu jelas tidak betul dan menyeleweng. Ayat sebenar adalah Surah an Nahl, ayat 90:

“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan ihsan (berbuat kebajikan), memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.”

3. Seorang pemimpin besar DAP Perak yang tidak beriman dengan ayat Allah tetapi mengaku faham dan hafal ayat al Quran padahal langsung tidak betul nama surah dan bacaannya.



CERITANYA…

Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Ahmad Awang menggesa supaya isu itu tidak perlu diperbesar-besarkan. “Apa yang berlaku ialah intonasi dia dan cara sebutan tersalah. Itu bukannya isu besar...kalau salah betulkanlah. Kalau salah baca dan terus suruh hentikan, bila seseorang itu nak fasih dan nak jadi pandai?," katanya.


FAKTA…

1. Dalam satu rakaman video ceramah di Bukit Gantang (http://www.youtube.com/watch?v=GsBzrYfPf3U), Kor Ming telah memetik ayat al Quran secara caca-merba dan tersalah menyebut nama surah. Walaupun begitu, ucapan Kor Ming telah disambut dengan laungan takbir oleh penyokong-penyokong Pas, malah kedengaran suara seorang penyokong berloghat Kelantan menjerit “UMNO tok leh baco! (pemimpin UMNO tak boleh baca)”. *Transkrip ucapannya seperti di atas.

2. Sementara dalam ceramah lain di Bukit Gantang juga seperti disiarkan rakamannya oleh Buletin Utama (http://www.youtube.com/watch?v=fD4iZpZb9-Q), sekali lagi pemimpin DAP itu menggunakan ayat al Quran yang sama untuk menarik perhatian pendengarnya. Berikut adalah transkripnya:

“Mengikut surah audah ayat ke-90, innama a’lah ya’muru bi adli wa ihsan... Betul tak? Sesungguhnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan...”

Ucapan itu telah disambut dengan tepukan gemuruh oleh para penyokongnya termasuk yang beragama ama Islam. Kedengaran juga suara-suara yang mengiyakan bacaan dan terjemahan yang dibuat oleh Nga Kor Ming.

3. Tidak ada pemimpin atau penyokong Pas dan PKR yang beragama Islam menegur bekas exco Perak itu dalam kedua-dua ceramah. Kenapa? Jika ada yang menegur, kenapa pula Kor Ming terus menerus mengulangi kesilapannya? Para penyokong pembangkang termasuk Pas juga menunjukkan reaksi teruja dan kagum dengan Nga Kor Ming walaupun salah petik ayat al Quran!



RENUNGILAH…

1. Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia baru-baru ini telah memutuskan tindakan orang bukan Islam yang membaca ayat-ayat suci al-Quran bagi tujuan kempen politik merupakan cubaan mempersenda kesucian dan keagungan kitab suci itu. Pada masa yang sama, semua umat Islam terutama ahli-ahli politik juga dinasihatkan supaya tidak menyalahgunakan kitab suci al-Quran semata-mata untuk kepentingan politik.

2. Mufti Perak, Perlis dan Selangor antara yang lantang mempertikaikan tindakan pemimpin bukan Islam menggunakan ayat al Quran secara tidak betul dalam kempen politik mereka.

3. Allah Taala berfirman:


“Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [Surah an Nisaa’: 140]

1 ulasan:

  1. dunia sudah akhir zaman..apabila org jahil atau kafir dengan sewenang-wenangnya mempermainkan atau mempersendakan ayat suci AL-QURAN dan ada segolongan orang islam yang mengaku islam boleh membenarkan dan mengiakan perbuatan tersebut...

    BalasPadam