Y.A.B. Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan,
Pejabat Menteri Besar Kelantan,
Tingkat 1, Blok 1,
Kota Darulnaim,
15502 Kota Bharu,
Kelantan Darul Naim.
Menemui Y.A.B. Tuan Guru Dato’ Menteri Besar
Assalamualaikum WR WB.
Yang Amat Berhormat,
Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah membaca dan meneliti surat terbuka YAB Tuan Guru kepada YB Nga Kor Ming, ADUN Pantai Remis, Perak seperti yang telah disiarkan dalam blog rasmi YAB Tuan Guru (www.blogtokguru.com). Saya juga dengan rasa rendah diri terpanggil untuk mengulas beberapa perkara yang dinyatakan oleh YAB Tuan Guru dalam surat tersebut.
Pertamanya, saya ingin menyatakan bahawa saya berkongsi impian bersama YAB Tuan Guru berkenaan harapan agar lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau, Iban dan Kadazan tampil menjadi qari, ustaz, khatib dan imam di seluruh negara.
Saya juga menyokong saranan YAB Tuan Guru supaya langkah-langkah permulaan ke arah mengembalikan kegemilangan Islam di zaman lampau melalui penganjuran seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana yang melibatkan pelbagai pihak dan di pelbagai tempat.
Saya ingin mengulas sedikit kepada kenyataan YAB Tuan Guru yang terharu dengan keluhan YB Nga Kor Ming yang kesal kerana dia mendakwa kononnya dihalang untuk mengenali Islam dan al Quran melalui kitab tersebut. Walaupun saya menghormati reaksi YAB Tuan Guru terhadap isu ini, saya memilih untuk tidak bersetuju dan menyanggah beberapa pendirian YAB Tuan Guru dengan penuh beradab. Berikut adalah pandangan saya:
1. YB Nga tidak sepatutnya kesal atau kecewa apabila dia dikecam kerana mempergunakan ayat suci al Quran dalam ceramah politik kerana dia sendiri telah memilih untuk melakukan tindakan yang boleh mengguris sensitiviti umat Islam di negara ini.
2. Untuk pengetahuan, YB Nga telah beberapa kali menyalah petik nama surah dan bacaan ayat al Quran dibuat secara caca merba. Dia tidak akan dikecam sekiranya lebih berhati-hati dan cermat dalam memetik ayat suci al Quran, sebaliknya dia langsung tidak pernah memohon maaf atas kesilapan yang dilakukannya itu.
3. YB Nga mendabik dada mendakwa dia faham dan hafal ayat suci yang dibacanya padahal sebutan nama surah dan bacaan pun jelas sekali tidak betul.
4. Mengenali Islam dan al Quran bukanlah dengan cara memetik ayat al Quran secara caca merba dalam ceramah politik. Jika demikianlah cara bukan Islam mengenali Islam, maka ruang harus dibuka seluas-luasnya supaya mana-mana individu yang berminat memeluk Islam dibenarkan memetik atau melafazkan apa saja ayat secara tunggang langgang, mereka-reka nama surah dan membuat apa saja yang mereka mahu dari ayat suci al Quran.
5. Wujud kesangsian terhadap niat sebenar YB Nga dalam mempergunakan ayat al Quran kerana jika betul dia ikhlas mengkaji al Quran dan Islam, dia tidak akan sewenang-wenangnya melafazkan ayat al Quran tanpa diselidiki ketepatannya. YB Nga bukan melakukannya sekali, tapi beberapa kali dalam ceramahnya yang mana didapati semuanya tidak betul.
6. YB Nga seorang Kristian yang mengaku memahami dan menghafal ayat 90 Surah an Nahl tetapi berlawanan dengan realiti sebenar kerana pada hakikatnya dia tidak faham dan hafal ayat Allah tersebut, jauh sekali dari beriman dengannya. Apakah dia ikhlas untuk mengkaji al Quran dan Islam jika demikian atau dia sekadar memperalat ayat suci untuk menarik sokongan orang ramai terhadapnya?
7. Kesangsian terhadap tindak-tanduk YB Nga itu berasas kerana wujud kontradiksi kata-kata YB Nga dengan realiti sebenar seperti tersebut di atas, apatahlagi Allah Taala ada berfirman:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. Orang-orang yang telah kami beri Al-kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.” [Surah al Baqarah: 120-121]
Di sini juga, saya ingin memperbetulkan kesilapan fakta sejarah Islam oleh YAB Tuan Guru dalam surat kepada YB Nga tersebut. Sebenarnya bukanlah Jenghiz Khan yang berperanan mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi cucunya Hulagu Khan.
Akhir kalam saya ingin memohon maaf sekiranya surat terbuka saya ini menyinggung perasaan YAB Tuan Guru. Apapun saya percaya atas prinsip keterbukaaan dalam kepimpinan, YAB Tuan Guru sedia menerima perbezaan pendapat dari orang kebanyakan asalkan ia masih dalam batasan syarak. Ibnu Mas’ud r.a. pernah berkata:
Maksudnya: “Barangsiapa yang datang kepadamu dengan kebenaran maka terimalah kebenaran itu darinya, meskipun ia adalah orang yang jauh dan dibenci. Dan barangsiapa yang datang kepadamu dengan kebatilan maka tolaklah, meskipun ia adalah orang yang dicintai dan dekat.”
Sekian, terima kasih.
*SAMPAIKANLAH DARI NABI WALAUPUN SATU AYAT *
(IBNU HUSSIN AL KELANTANI)
Orang biasa merangkap penulis blog
http://www.mfundamentalist.blogspot.com
“Mereka sudah hilang sesat ajaran. Saya walaupun seorang Kristian tapi saya faham, hafal juga Surah Audah ayat ke-90… inna a’lah ya’muru bi adli wa ihsan… maksudnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan.”*
Itulah antara ucapan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming dalam satu ceramah Pilihanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang baru-baru ini.
FAKTA…
1. Tidak ada satu surah pun bernama Surah Audah.
2. Lafaz dan intonasi ayat al Quran itu jelas tidak betul dan menyeleweng. Ayat sebenar adalah Surah an Nahl, ayat 90:
“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan ihsan (berbuat kebajikan), memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.”
3. Seorang pemimpin besar DAP Perak yang tidak beriman dengan ayat Allah tetapi mengaku faham dan hafal ayat al Quran padahal langsung tidak betul nama surah dan bacaannya.
CERITANYA…
Pesuruhjaya Pas Perak, Ustaz Ahmad Awang menggesa supaya isu itu tidak perlu diperbesar-besarkan. “Apa yang berlaku ialah intonasi dia dan cara sebutan tersalah. Itu bukannya isu besar...kalau salah betulkanlah. Kalau salah baca dan terus suruh hentikan, bila seseorang itu nak fasih dan nak jadi pandai?," katanya.
FAKTA…
1. Dalam satu rakaman video ceramah di Bukit Gantang (http://www.youtube.com/watch?v=GsBzrYfPf3U), Kor Ming telah memetik ayat al Quran secara caca-merba dan tersalah menyebut nama surah. Walaupun begitu, ucapan Kor Ming telah disambut dengan laungan takbir oleh penyokong-penyokong Pas, malah kedengaran suara seorang penyokong berloghat Kelantan menjerit “UMNO tok leh baco! (pemimpin UMNO tak boleh baca)”. *Transkrip ucapannya seperti di atas.
2. Sementara dalam ceramah lain di Bukit Gantang juga seperti disiarkan rakamannya oleh Buletin Utama (http://www.youtube.com/watch?v=fD4iZpZb9-Q), sekali lagi pemimpin DAP itu menggunakan ayat al Quran yang sama untuk menarik perhatian pendengarnya. Berikut adalah transkripnya:
“Mengikut surah audah ayat ke-90, innama a’lah ya’muru bi adli wa ihsan... Betul tak? Sesungguhnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan...”
Ucapan itu telah disambut dengan tepukan gemuruh oleh para penyokongnya termasuk yang beragama ama Islam. Kedengaran juga suara-suara yang mengiyakan bacaan dan terjemahan yang dibuat oleh Nga Kor Ming.
3. Tidak ada pemimpin atau penyokong Pas dan PKR yang beragama Islam menegur bekas exco Perak itu dalam kedua-dua ceramah. Kenapa? Jika ada yang menegur, kenapa pula Kor Ming terus menerus mengulangi kesilapannya? Para penyokong pembangkang termasuk Pas juga menunjukkan reaksi teruja dan kagum dengan Nga Kor Ming walaupun salah petik ayat al Quran!
RENUNGILAH…
1. Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia baru-baru ini telah memutuskan tindakan orang bukan Islam yang membaca ayat-ayat suci al-Quran bagi tujuan kempen politik merupakan cubaan mempersenda kesucian dan keagungan kitab suci itu. Pada masa yang sama, semua umat Islam terutama ahli-ahli politik juga dinasihatkan supaya tidak menyalahgunakan kitab suci al-Quran semata-mata untuk kepentingan politik.
2. Mufti Perak, Perlis dan Selangor antara yang lantang mempertikaikan tindakan pemimpin bukan Islam menggunakan ayat al Quran secara tidak betul dalam kempen politik mereka.
3. Allah Taala berfirman:
“Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [Surah an Nisaa’: 140]
“Apa salahnya pemimpin DAP petik ayat al Quran dalam ceramah mereka? Bukankah itu tandanya mereka semakin dekat dengan agama Islam. Kita patut lihat perkembangan ini sebagai sesuatu yang positif. Inilah kejayaan Pas dalam berdakwah sesama rakan Pakatan Rakyat,” demikian antara respon penyokong Pas apabila mengulas laporan Buletin Utama berkenaan tindakan Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming menggunakan ayat al Quran dalam beberapa sesi ceramah politiknya.
“Mereka sudah hilang sesat ajaran. Saya walaupun seorang Kristian tapi saya faham, hafal juga Surah Audah ayat ke-90… inna a’lah ya’muru bi adli wa ihsan… maksudnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan.” Itulah antara transkrip ucapan Nga Kor Ming dalam satu ceramah Pilihanraya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gantang baru-baru ini.
Penulis telah membuat semakan dalam beberapa rujukan termasuk al Quran dan terjemahannya samada versi Bahasa Melayu dan Inggeris, versi cetakan dan perisian, berhubung petikan ayat yang dimaksudkan oleh pemimpin DAP itu. Tidak pula dijumpai sebarang surah bernama ‘audah’ dalam kitab suci al Quran, atau mungkinkah surah itu hanya wujud dalam terjemahan al Quran yang dimiliki oleh Nga Kor Ming?
Pertama kali penulis menonton rakaman ceramah Kor Ming di Youtube, penulis mengagak dia cuba memetik ayat 90 dari Surah An Nahl yang berbunyi:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan ihsan (berbuat kebajikan), memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.”
Barangkali disebabkan kekekokan lidahnya yang tidak pernah mempelajari bacaan al Quran itu menyebabkan sebutan ayatnya menjadi tunggang-langgang. Bagi mereka yang beragama Islam, adalah sesuatu yang haram membaca ayat al Quran bilamana salah tajwid dan tersasar maksud asalnya. Membaca kalamullah pula bukanlah boleh dilakukan sewenang-wenangnya, seseorang itu mestilah dalam keadaan suci dari hadas besar, dan tidak dibuat ketika berada di dalam tandas.
Pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang ketika mengulas tindakan Nga Kor Ming itu telah menggesa supaya isu itu tidak perlu diperbesar-besarkan.
"Apa yang berlaku ialah intonasi dia dan cara sebutan tersalah. Itu bukannya isu besar...kalau salah betulkanlah. Kalau salah baca dan terus suruh hentikan, bila seseorang itu nak fasih dan nak jadi pandai?," katanya sambil mempertahankan pemimpin DAP itu.
Memang tidak dinafikan kebenaran kata-kata pemimpin Pas itu, yang salah perlu diperbetulkan. Namun, hakikatnya kesalahan bacaan ayat al Quran oleh Kor Ming seolah-olah tidak pernah ditegur oleh orang yang berada dekat dengannya. Ini dapat dibuktikan melalui beberapa rakaman ceramahnya yang dimuatnaik di Youtube. Dalam satu rakaman tidak bertarikh (http://www.youtube.com/watch?v=GsBzrYfPf3U), Ahli Parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis itu ketika berceramah di Bukit Gantang telah memetik ayat al Quran secara caca-merba dan tersalah menyebut nama surah. Walaupun begitu, ucapan Kor Ming telah disambut dengan laungan takbir oleh penyokong-penyokong Pas, malah kedengaran suara seorang penyokong mereka dengan loghat Kelantan menjerit “UMNO tok leh baco! (pemimpin UMNO tak boleh baca)”.
Sementara dalam ceramah lain di Bukit Gantang juga seperti disiarkan rakamannya oleh Buletin Utama (http://www.youtube.com/watch?v=fD4iZpZb9-Q), sekali lagi pemimpin DAP itu menggunakan ayat al Quran yang sama untuk menarik perhatian pendengarnya. Namun kali ini, petikan ayat yang dibuat lebih tunggang terbalik. Berikut adalah transkripnya:
“Mengikut surah audah ayat ke-90, innama a’lah ya’muru bi adli wa ihsan... Betul tak? Sesungguhnya Allah menyuruh kita berlaku dengan adil dan penuh belas kasihan...”
Ucapan pemimpin DAP Perak itu telah disambut dengan tepukan gemuruh oleh para penyokongnya yang terdiri daripada pelbagai penganut agama termasuklah beragama Islam. Kedengaran juga suara-suara yang mengiyakan bacaan dan terjemahan yang dibuat oleh Nga Kor Ming itu.
Penulis percaya Nga Kor Ming mungkin sudah acapkali memetik ayat al Quran dan terjemahan yang sama dalam sesi ceramahnya di hadapan penyokong pembangkang yang beragama Islam. Dengan demikian, mengapakah tidak ada pemimpin atau penyokong Pas dan PKR yang beragama Islam menegur bekas exco Perak itu? Jika ada yang menegur, kenapa pula Kor Ming terus menerus mengulangi kesilapannya? Penulis agak kurang yakin ada kalangan rakan-rakan pembangkangnya berani memperbetulkan kesilapan itu. Ini adalah kerana melalui dua rakaman video sebelum ini menunjukkan reaksi teruja dan kekaguman para penyokong Pas apabila pemimpin DAP itu memetik ayat al Quran sekalipun dengan kesilapan yang ketara.
Dengan demikian, dapatlah dibuktikan bahawa kenyataan Pesuruhjaya Pas Perak menasihati semua pihak supaya memperbetulkan kesalahan yang dibuat oleh mana-mana individu bukan Islam ketika membacakan ayat al Quran tidak dipraktikkan oleh pemimpin dan penyokong Pas sendiri. Cakap tak serupa bikin! Lebih teruk lagi, ada kalangan pemimpin besar Pas mempertahankan tindakan Nga Kor Ming memetik ayat al Quran secara caca-merba untuk tujuan kempen politik.
Untuk pengetahuan pembaca sekalian, Persidangan Mufti-mufti Seluruh Malaysia baru-baru ini telah memutuskan tindakan orang bukan Islam yang membaca ayat-ayat suci al-Quran bagi tujuan kempen politik merupakan cubaan mempersenda kesucian dan keagungan kitab suci itu.
Pada masa yang sama, semua umat Islam terutama ahli-ahli politik juga dinasihatkan supaya tidak menyalahgunakan kitab suci al-Quran semata-mata untuk kepentingan politik.
KUALA LUMPUR: Mufti, pakar perundangan dan pertubuhan Islam menyifatkan tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Remis, Nga Kor Ming, yang membaca ayat suci al-Quran dalam siri ceramahnya semata-mata untuk memancing undi pada pilihan raya kecil sebagai usaha menghina agama dan umat Islam.
Bukanlah maksud penulis untuk menghalang mana-mana individu bukan Islam memetik ayat al Quran untuk tujuan baik, tetapi apa yang penulis ingin bangkitkan di sini ialah tindakan pemimpin bukan Islam seperti Nga Kor Ming yang memperalat ayat al Quran dengan membacanya secara caca-merba perlulah ditentang kerana ia adalah suatu tindakan mempersendakan kitab suci umat Islam.
Janganlah menyangka ayat al Quran itu boleh dipetik dan dibaca sewenang-wenangnya tanpa mengambil kira ketepatan sebutan dan maksudnya, hanya kerana untuk menarik perhatian orang ramai menyokong partinya. Al Quran merupakan mukjizat terbesar diturunkan oleh Allah sebagai wahyu kepada seluruh umat manusia. Melalui al Quran manusia perlu mengambil manfaat dan hidayah daripadanya. Oleh itu sejajar dengan keunggulannya, ia mestilah dibaca secara tepat dengan tujuan dan niat yang betul. Di dalam Islam setiap bacaannya merupakan satu ibadah, bukan perkara sebarangan. Renungilah firman Allah ini:
Maksudnya:“Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [Surah an Nisaa’: 140]
Baru-baru ini berlaku penyebaran cerita di beberapa blog dan menerusi emel yang mendakwa UMNO telah menggunakan masjid untuk tujuan politik melalui penyediaan teks khutbah Jumaat untuk dibacakan di masjid-masjid dalam Parlimen Bukit Gantang.Penulis difahamkan teks yang didakwa kononnya dikarang oleh Biro Agama UMNO Bahagian Bukit Gantang itusebenarnya adalah suatu bentuk fitnah yang direka-reka oleh pihak pembangkang. Penulis sendiri telah membuat penyelidikan dan penelitian terhadap sumber sebenar serta kandungan teks khutbah Jumaat tersebut.
Tidak dipastikan secara tepat, sama ada teks khutbah tersebut ada dibaca oleh mana-mana khatib khutbah Jumaat dalam Parlimen Bukit Gantang. Tetapi, yang dapat dipastikan tidak ada satu pun laporan dalam mana-mana media rasmi pihak pembangkang atau blog pro-pembangkang yang menyebut ia berlaku.
Menerusi dapatan (findings) yang penulis perolehi dari sumber dalaman (UMNO) dan luaran (rakan-rakan blogger), penyebaran teks khutbah tersebut adalah suatu taktik dan perang saraf pihak pembangkang dalam mempengaruhi para pengundi di Parlimen Bukit Gantang dalam usaha mencalar imej UMNO. Dengan cara tersebut, mereka berharap masyarakat akan melihat pemimpin UMNO terutama Menteri Besar Perak, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai seorang yang hipokrit atau cakap tak serupa bikin. Apa tidaknya, sebelum ini pemimpin-pemimpin UMNO di peringkat pusat dan negeri selalu mempertikaikan tindakan pihak pembangkang terutama Pas menyalahgunakan masjid untuk kepentingan politik mereka, tetapi sebaliknya hari ini mereka sendiri pula secara terang-terangan bertindak sedemikian.
Jika benarlah ia adalah perbuatan Biro Agama UMNO Bahagian Bukit Gantang, jelas sekali ia merupakan tindakan mengeksploitasi khutbah Jumaat sebagai medium propaganda dan kempen parti itu. Pasti ia merupakan suatu bentuk penyalahgunaan masjid dan bertentangan dengan pendirian parti itu sebelum ini.
Penulis cuba meneliti kandungan teks khutbah Jumaat yang kononnya ditulis oleh Biro Agama UMNO itu, dan secara jujur penulis dapati intipati dan rangkap-rangkap ayatnya jelas meragukan dan tidak mencerminkan pemahaman, pemikiran dan aspirasi sebenar pejuang UMNO.
Teks khutbah tersebut langsung tidak menyelitkan ungkapan-ungkapan yang menjadi asas dan tujuan penubuhan UMNO iaitu memperjuangkan kepentingan bangsa, agama dan negara seperti termaktub dalam Fasal 3 Perlembagaan UMNO. Konotasi ungkapan agama, bangsa dan negara adalah menjadi suatu kemestian dalam setiap teks ucapan rasmi UMNO terutama melibatkan biro penting seperti Biro Agama UMNO.
Pembukaan isi kandungan khutbah tersebut dimulakan dengan dengan petikan ayat 59, Surah an Nisa’:
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulil-Amri (orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah dan (sunnah) Rasulullah. Jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok kesudahannya.”
Pengarang teks khutbah itu kemudiannya menghuraikan ayat itu seperti berikut:
“Ayat diatas jelas menunjukkan bahawa umat islam wajib mentaati Allah, juga mentaati Rasulullah dan pemimpin-pemimpin yang berkuasa. Dalam konteks negeri Perak iaitu negeri kita ini, maka ulil amri yang dimaksudkan ialah Sultan. Ini adalah kerana Sultanlah yang menjaga urusan agama, Sultanlah yang menentukan tarikh puasa dan hari raya, Sultanlah yang meluluskan enakmen pentadbiran agama dan Sultanlah yang melantik mufti, para imam dan memberi tauliah mengajar. Oleh itu, kita tidak boleh menderhakai Sultan dan pemimpin-pemimpin negara terutama pemimpim-pemimpin UMNO yang telah banyak berjasa kepada negara. Sesiapa yang menderhakai Sultan dan pemimpin negara, maka dia telah melanggar dan menyalahi rukun negara iaitu kesetiaan kepada Raja dan Negara. Penderhaka atau bughah menurut hukum hudud Islam halal darah mereka untuk diperangi.”
Ternyata pengarang tersebut tidak mendasari pemahaman sebenar UMNO dalam hal ketaatan kepada pemerintah. UMNO yang berpegang kepada agama Islam yang menjadi pengikat kepada perjuangan kebangsaan Melayunya sesekali tidak meninggalkan pedoman syariat yang berlandaskan kepada akidah Ahlus Sunnah wal Jamaah. Ketaatan kepada selain dari Allah dan Rasul-Nya bukanlah sesuatu yang mutlak. Memang kita diwajibkan taat kepada pemerintah atau ulil amr dalam perkara yang kita suka atau benci, sebaliknya kita ditegah dari mentaati mereka dalam perkara maksiat atau dosa. Inilah prinsip dan aturan yang dipegang oleh pejuang-pejuang UMNO yang tulen selama ini. Ia dibuktikan melalui sejarah, di mana pejuang-pejuang awal yang menubuhkan UMNOlah yang bangkit menentang tindakan sultan-sultan dan raja Melayu yang didesak oleh British supaya menandatangani Teriti Malayan Union. Jika mereka ini hanya taat membuta tuli kepada pemerintah yakni sultan, sudah tentu mereka tidak berani bertindak sedemikian, dengan itu tidak akan lahirlah negara Malaysia seperti hari ini.
Di antara kandungan lain teks khutbah ialah:
“Sidang Jumaat sekelian, Merujuk kepada ucapan Perdana Menteri kita baru-baru ini, janganlah kita menjadi ekstremis agama dan kaum. Ekstremis agama bererti memperalatkan agama untuk kepentingan diri sendiri. Sikap ini akan menyebabkan seseorang itu menjadi Pak Turut kepada nafsu dan sanggup mengada-adakan ajaran yang bukan dari ajaran Islam. Contohilah Yang Amat Berhormat Perdana Menteri kita yang telah memperkenalkan Islam Hadhari sebagai satu ajaran yang sangat menepati ajaran Islam sebenarnya.”
Pembaca yang biasa membaca blog politik atau mendengar ceramah pembangkang tentunya boleh menilai secara adil perenggan teks khutbah ini sama ada ia betul-betul dikarang oleh Biro Agama UMNO atau tidak. Ini adalah disebabkan ayat-ayat tersebut seolah-olah menyindir mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang selalu ditohmah oleh Pas mengada-adakan ajaran baru atau bid’ah dalam agama melalui pengenalan Islam Hadhari. Inilah lenggok bahasa pemimpin dan penyokong Pas dalam ceramah dan penulisan mereka, dan ia bukan gaya olahan lidah rasmi UMNO dalam menghuraikan konsep dan pendekatan Islam Hadhari.
Pada halaman terakhir teks khutbah tersebut:
“Hadith ini mengajar tentang erti keimanan. Iman bukan hanya sembahyang dan puasa tetapi sifat patriotik terhadap negara juga adalah juga sebahagian dari iman. Negara kita pernah dijajah sejak tahun 1511 lagi. Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun, semuanya telah dihalau dari bumi tanah air kita melalui semangat patriotik dan semangat kebangsaan pemimpin-pemimpin Melayu kita. Itulah jasa besar mereka, itulah jihad mereka. Perkara ini telah dipertegaskan oleh Menteri Pelajaran Dato Seri Hishamuddin Tun Hussein Onn, baru-baru ini bahawa sejarah telah menyaksikan hanya pemimpin-pemimpin UMNOlah sahaja yang bertungkus lumus memerdekakan tanah air kita. Oleh itu, marilah kita terus memperteguhkan perjuangan Melayu dengan menyokong dan mengundi calon Barisan Nasional dalam pilihanraya yang sedang berlangsung ini.”
Kata-kata "حب الوطن من الايمان" yang bermaksud “Cintakan tanahair adalah sebahagian dari iman,”seperti yang dipetik dalam teks khutbah tersebut sebenarnya bukan sesuatu yang shahih untuk disabitkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Ungkapan tersebut adalah kata-kata alim ulama yang sering disalahfahami kononnya ia bersumber daripada sabda Rasulullah s.a.w. Namun, bukanlah maksud penulis untuk menafikan keabsahan pengertian ungkapan tersebut.
Memang benar, semangat kecintaan kepada tanahair dalam bentuk patriotisme dan nasionalisme yang disempadani syariat Islam, merupakan sebahagian dari ajaran Islam. Sirah Nabi sendiri menceritakan bagaimana Rasulullah s.a.w. sangat dekat jiwanya dengan tanah tumpahnya iaitu Makkah semasa baginda berada di Madinah, sehingga menitis air matanya mengenangkan tanah suci itu.
Seterusnya, kandungan teks tersebut mengetengahkan kenyataan kononnya dari Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein yang menyebut bahawa sejarah telah membuktikan bahawa hanya pemimpin-pemimpin UMNO sahajalah yang bertungkus-lumus memerdekakan negara. Pernyataan ini jelas sekali menggambarkan bahawa pengarang teks khutbah tersebut tidak langsung menghayati semangat perkongsian kuasa dalam Barisan Nasional yang didukungi oleh UMNO. Umum mengetahui bahawa pendirian rasmi UMNO ialah parti itu tidak pernah sesekali menafikan sumbangan pejuang-pejuang kemerdekaan lain dari parti komponen Barisan Nasional seperti MCA dan MIC, malah perjuangan mereka diiktiraf dan dihargai.
Dari mana pula sumber yang menyatakan bahawa Hishamuddin pernah memberi kenyataan yang begitu angkuh dan sombong itu. Jika ada, pasti ia telah dipolitikkan oleh pihak pembangkang atau dipertikaikan oleh parti komponen lain terutama MCA yang dilihat sedikit lantang waktu ini. Jika Hishamuddin menghunus keris semasa Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda UMNO pun diherdik dan dipertikaikan oleh mereka, inikan pula membuat kenyataan sebegitu keras dan tidak berlapik.
Ayat terakhir dalam perenggan teks khutbah itu menunjukkan ia dikarang secara cacar-merba kerana janggal sekali penulis mendengar orang mengajak mengundi calon Barisan Nasional dalam pilihanraya yang sedang berlangsung, kerana lafaz yang sebenar ialah pilihanraya yang akan berlangsung. Adalah sesuatu yang jelas keterlaluan mimbar Jumaat digunakan secara terang-terangan sekiranya khatib sanggup untuk mengajak para jemaah mengundi Barisan Nasional.
Penulis ingin membukakan minda semua, apa untungnya UMNO menyediakan teks khutbah berunsur politik kepartian itu sedangkan ia jelas akan mewujudkan tanggapan buruk terhadap pendirian parti itu dalam isu membabitkan penyalahgunaan masjid yang selama ini sangat ditentang oleh mereka. Tambahan pula dari sudut pentadbiran agama Islam negeri, teks khutbah Jumaat bagi masjid-masjid seluruh negeri Perak disediakan oleh Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk). Adalah menjadi sesuatu yang tidak wajar, sekiranya khatib-khatib menerima arahan atau pekeliling selain dari JAIPk untuk membaca teks khutbah lain seperti mana kandungan yang kononnya disediakan oleh Biro Agama UMNO Bahagian Bukit Gantang.
Sebagai kesimpulannya, penulis ingin menasihatkan para pembaca semua supaya tidak mudah terpengaruh dengan tindakan dan taktik pihak tertentu terutama pembangkang yang mereka-reka sesuatu cerita dengan tujuan memburuk-burukkan orang lain. Mereka ini walaupun mempunyai pengetahuan agama tetapi telah menyalahgunakan kepandaian yang ada untuk tujuan fitnah dan mengadu-domba masyarakat. Pegangilah firman Allah yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu orang fasik membawa berita, periksalah dengan teliti (tabayyun) agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." [Surah al Hujuraat: 6]
"TIDAK ada bangsa yang paling
dimuliakan oleh Tuhan di dunia ini selain daripada bangsa Melayu di Malaysia,
yang mana di dalam Perlembagaannya menyebut Melayu itu Islam dan Islam itu
Melayu ..."
Demikianlah ungkapan yang keluar daripada mulut Mufti Perak, Datuk
Seri Harussani Zakaria semasa mengendalikan Seminar Pemantapan Akidah di Masjid
Tuanku Ampuan Afzan, Kuantan lebih sedekad yang lalu. [*Penulis turut hadir dalam program yang berlangsung pada tahun 2000 itu]
Kenyataan ini bukanlah dengan maksud mengagung-agungkan bangsa Melayu, sebaliknya ia suatu bentuk manifestasi rasa syukur seorang yang dilahirkan sebagai bangsa Melayu di Malaysia. Seorang yang berbangsa Melayu secara automatiknya diikat erat dengan agama Islam, dan ikatan ini dipelihara serta dijamin oleh perlembagaan negara. Malah, tiada mana-mana bangsa di dunia waiima bangsa Arab pun yang bertuah seperti bangsa Melayu di Malaysia. [*Maldives telah meminda perlembagaan negaranya pada tahun 2008 menjadikan setiap warganegara Maldives mesti beragama Islam. Artikel 9, Seksyen D, Perlembagaan Maldives menyatakan bahawa "... that a non-Muslim may not become a citizen of the Maldives."]
Tidak dinafikan lagi bahawa
memang benar di dalam Perlembagaan Persekutuan, termaktub takrif Melayu dalam
Perkara 160 iaitu Melayu ialah orang yang lazim bertutur bahasa Melayu,
beragama Islam dan mengamalkan adat resam Melayu.
Jelaslah setiap yang mengaku
dirinya Melayu itu mestilah beragama Islam dan sesiapa yang murtad tidaklah
boleh diiktiraf sebagai Melayu menurut Perlembagaan. Malah dalam masyarakat
kita, apabila orang Cina atau India memeluk Islam, mereka juga boleh dikatakan masuk
Melayu [*Ia bukan bentuk paksaan, masyarakat keturunan Cina boleh terus kekal dengan identiti bangsa Cina walaupun mereka memeluk Islam. Pun begitu mereka tetap dianggap tidak berbeza berbanding orang Melayu dari keturunan lain]. Ini adalah benar kerana sebagai seorang warganegara Malaysia, seorang
mualaf itu pastinya boleh bertutur dalam bahasa kebangsaan dan biasa dengan
adat resam dan budaya Melayu kerana budaya Melayu Islam sebenar adalah asas
kebudayaan nasional, dengan itu mereka juga wajar dipanggil Melayu menurut
terjemahan Perlembagaan kita.
Oleh yang demikian, benarlah
ungkapan yang menyebut Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu. Adalah suatu
kejahilan sesiapa menganggap perjuangan untuk memartabatkan bangsa Melayu
sebagai bukan perjuangan untuk agama Islam dan sempit. Tidak boleh juga kita
memisahkan antara Melayu dan Islam dengan memaksa orang lain supaya memilih
samada mahukan Islam ataupun Melayu. Ketahuilah bahawa hubungan Melayu dan
Islam itu adalah bagaikan aur dengan tebing, suatu hubungan simbiotik yang
saling kukuh mengukuhkan satu sama lain. Pun begitu, ungkapan Melayu itu Islam
dan Islam itu Melayu mungkin hanya sesuai di Malaysia kerana kita mempunyai
Perlembagaan yang menyebut tentangnya tetapi mungkin di Singapura atau
Indonesia lain pula situasinya.
Namun begitu, yang pastinya
bicara kita secara khusus adalah tentang perjuangan bangsa Melayu di negara
ini. Lupakan pertikaian dengan berhujah adanya Melayu Kristian di Singapura
atau di Indonesia kerana bagi kita di Malaysia, tiap-tiap Melayu itu mestilah
beragama Islam menurut Perlembagaan Persekutuan.
Setelah kita memahami bahawa
Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu, maka kita tidak boleh melabelkan
perjuangan memartabatkan bangsa Melayu sebagai tidak Islamik atau asabiyyah.
Perjuangan untuk bangsa Melayu adalah berbeza dengan perjuangan kebangsaan bagi
bangsa-bangsa lain di dunia yang tidak diasaskan kepada agama. Perjuangan
kebangsaan Melayu hari ini adalah disempadani oleh agama Islam, dengan
sendirinya apa-apa yang bertentangan dengan agama maka ia bukanlah menjadi visi
dan perjuangan bagi bangsa Melayu. Hal ini berlaku sejak turun temurun lagi
dari mula kedatangan Islam di Tanah Melayu berabad-abad dulu. Bangsa Melayu
memang terkenal dengan kuatnya berpegang kepada adat budayanya dan agama Islam.
Ini diakui oleh semua orang termasuk penjajah.
Perlu diperjelaskan secara
terperinci lagi bahawa dakwaan kononnya sesiapa yang berjuang untuk bangsa
Melayu adalah berjuang atas dasar asabiyyah adalah silap sepertimana telah
dijelaskan tentang batas-batas perjuangan Melayu di atas. Dalam sebuah hadith
sahih disebutkan bahawa:
"Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. : Adakah perbuatan
asabiyah seseorang itu suka (kasih) kepada kaumnya (bangsanya)? Tidak, tetapi
asabiyah itu ialah orang yang menyokong (menolong) kaumnya melakukan
kezaliman." [H/R An-Nasa'i]
Juga disebutkan dalam sebuah
hadith yang lain bahawa:
"Dari anak perempuan Wasilah bin al Asqa', beliau
pernah mendengar ayahnya berkata: Aku pernah bertanya : Ya Rasulullah, apakah
sebenarnya asabiyah? Jawab baginda : iaitu engkau menolong kaum bangsamu
melakukan kezaliman." [H/R Ibnu Majah]
Jelas bahawa perjuangan
kebangsaan yang disempadani oleh agama Islam tidak boleh diistilahkan sebagai
perjuangan asabiyah kerana perjuangan kebangsaan sebegini tidak sesekali akan
menyokong kemungkaran bangsanya. Sebaliknya asabiyah yang sebenarnya tidak
terbatas pada perjuangan kebangsaan yang menyokong kezaliman sahaja tetapi
turut meliputi perjuangan kelompok tertentu seperti kumpulan, parti, negeri,
negara atau benua. Parti yang kononnya berjuang atas idealisme Islam juga boleh
dilabelkan parti asabiyah jika mereka menyokong kezaliman puak-puak mereka.
Sesungguhnya tidaklah salah dan
bukanlah kita berfahaman sekular jika kita mencintai bangsa dan tanahair kita
sepertimana dakwaan sesetengah pihak. Nabi s.a.w. sendiri cintakan bangsa dan
tanahairnya. Bahkan disebutkan oleh ulama kita bahawa:
حب الوطن من الإيمان
"Cintakan tanahair itu termasuk
daripada Iman."
Jikalah perjuangan kebangsaan
itu salah di sisi Islam kenapakah pejuang-pejuang Islam dahulu seperti
Burhanuddin El Helmi, Syeikh Syed Al Hadi dan lain-lain ulama yang berjuang
untuk memartabatkan bangsa Melayu? Malah disebutkan juga Imam as Syahid Hassan
al Banna bahawa beliau tidak pernah menolak perjuangan berasaskan semangat
cintakan bangsa dan tanahair. Beliau berkata tentang nasionalisme Mesir:
"Sesungguhnya kita menjadi
orang-orang Mesir di atas tanah yang suci ini di mana di sinilah kita lahir dan
membesar. Mesir adalah sebuah negara yang beriman dan menerima Islam secara
mulia, menolak segala penentangan ke atas Islam sepanjang sejarah, ikhlas dalam
menganutinya, meluruskan padanya perasaan yang paling lembut, emosi yang paling
damai, di mana ia hanya baik untuk Islam, tidak berubat kecuali dengan ubatnya
dan tidak akan sihat kecuali melalui rawatannya. Atas sebab keadaan yang
banyak, ia telah menjadi penjaga pemikiran Islam dan mendirikannya. Maka
bagaimanakah kita tidak mahu berusaha untuk Mesir dan melakukan kebaikannya
untuknya? Bagaimanakah kita tidak mahu membela Mesir dengan segala kemampuan
kita? Bagaimanakah dapat dikatakan bahawa Iman dan Mesir tidak menepati apa
yang sepatutnya diserukan oleh seorang yang mengajak kepada Islam dan
melaungkan Islam? Kita berbangga kerana kita ikhlas untuk negara yang dicintai
ini, bekerja dan berjuang untuknya, kita akan terus demikian selagi kita masih
hidup dan berkeyakinan bahawa ini adalah pusingan pertama bagi siri pembangunan
yang dicitakan. Mesir adalah sebahagian daripada negara Arab secara umumnya dan
apabila kita berusaha untuk Mesir, maka ia bererti kita berusaha untuk Arab,
negara Timur dan Islam."
Dr. Yusuf al Qardhawi juga ada
menyebutkan bahawa:
"Bagaimanakah kita hendak mempertikaikan kecintaan kepada negara sedangkan
Nabi s.a.w. sewaktu keluar berhijrah daripada Mekah, baginda berkata kepada
kota Mekah: "Sesungguhnya kamu adalah tanah Allah yang paling Allah
cintai, kamu adalah tanah Allah yang paling aku cintai, kalaulah bukn kerana
pendudukmu mengeluarkanku daripadanya, nescaya aku tidak akan keluar
daripadanya." Apabila sebahagian sahabat menyebutkan tentang Mekah sewaktu
mereka di Madinah, tergenang air mata Rasulullah dan baginda bersabda:
"Biarkanlah hati ini memperakuinya". Tidak wujud di sana sebarang
pertentangan di antara semangat kebangsaan yang bersifat fitrah dengan semangat
keIslaman kerana tidak ada pertentangan di antara keduanya yang bersifat umum
dan khusus."
Sekiranya seseorang itu adalah
Melayu yang benar dan Muslim yang sedar, dia akan mendapati bahawa kebaikan
untuk Melayu yang sebenarnya adalah kebaikan untuk Islam. Seorang Islam tidak
akan mendapati halangan daripada agamanya untuk bermula dengan bangsanya di
mana dia hidup bersamanya. Disebutkan dalam hadith sahih:
ابْدَأْ
بِنَفْسِكَ ثُمَّ بِمَنْ تَعُولُ "Mulakan dengan
diri kamu, kemudian dengan mereka yang berada di bawah tanggungan kamu."[H/R at Tirmidzi]