Selasa, 20 Ogos 2013

Ada Apa Dengan Institusi Raja di Malaysia?

Andai kata melalui proses demokrasi, pihak yang naik memerintah Malaysia ketika itu telah mengakibatkan kedudukan agama Islam dan umat Islam terjejas dan dihakis. Dalam hati kecil saya mencetuskan rasa setuju jika DYMM Yang Dipertuan Agong ketika itu selaku Ketua Negara dan Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia yang pastinya beragama Islam dan beraqidahkan Ahlus Sunnah wal Jama'ah bertindak melakukan rampasan kuasa.

Yang Dipertuan Agong ketika itu mestilah berperwatakan berani, tegas, bijak dan beriman. Mungkin sekali Sultan Muhammad V antara raja Melayu yang didambakan itu .

Timbalan Yang Dipertuan Agong yang juga Sultan Kelantan, DYMM Sultan Muhammad V akan ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Agong apabila tiba gilirannya nanti.

Andai kata pihak yang menang dalam pilihanraya ketika itu yang beragenda cauvinis, pluralisme agama dan Islam liberal, yang mahu melemahkan kedudukan Islam dalam Perlembagaan dan dasar kerajaan sepertimana DAP dan sekutunya (termasuk MCA dan Gerakan!). Parti-parti cauvinis ini pula berkemungkinan mampu naik dan menjadi dominan jika orang Islam di negara ini berpecah dengan lebih teruk melalui perpecahan parti politik dan merebaknya ajaran Syiah di kalangan orang Islam. Nauzubillahi min zaalik.

Keputusan PRU-13 lalu telah memberi gambaran jelas, bagaimana bukan Islam dan Melayu liberal sepakat untuk menawan Malaysia dengan bantuan parti Islam, Pas. Namun dengan kuasa Allah, kita masih boleh bersyukur orang Islam masih menjadi dominan dalam pemerintahan di Malaysia. Ini kerana orang Islam khususnya Melayu masih kuat bersatu di bawah parti dominan orang Islam iaitu UMNO. 

UMNO berjaya menambah kerusi Parlimen dari 79 kepada 88 kerusi serta menambah majoriti pengundi yang menyokong parti tersebut pada PRU-13 lalu, walaupun parti pemerintah BN kekurangan 7 kerusi berbanding PRU-12 akibat kekalahan teruk parti-parti komponen bukan Islam terutama MCA, MIC, Gerakan dan SUPP. 

Seandainya PR berjaya memecah-belahkan orang Islam dengan lebih teruk, pastinya kerajaan yang didominasi orang Islam akan tumbang. Cita-cita puak cauvinis ialah PR menang dengan ‘simple majority’ dengan DAP pastinya menjadi dominan dalam kerajaan baru. Nauzubillahi min zaalik.


Carta dan jadual jumlah Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengikut agama pasca PRU-13. Sumber: http://www.parlimen.gov.my/ahli-dewan.html?uweb=dr


Kita sepatutnya menyedari kepentingan sultan dalam sistem 'Raja Berperlembagaan' di Malaysia, di mana kita sebenarnya hidup dalam negara yang mana umat Islam tidaklah terlalu besar dominasinya dari sudut demografi penduduk. Pada awal kemerdekaan negara kita, orang Islam hanyalah berjumlah 50% saja dari populasi warganegara Malaysia. Sementara dengan kemasukan Sabah dan Sarawak, keluarnya Singapura dari Malaysia, serta dakwaan pertambahan populasi melalui peningkatan taraf hidup orang Islam kesan Dasar Ekonomi Baru (DEB), pemudahcaraan status kewarganegaraan untuk orang Islam yang sudah lama menetap dan bermigrasi (berulangalik antara Sabah, Mindanao dan Indonesia) di Sabah pada tahun 80-an, dan sebagainya, kita kini masih lagi hanya berjumlah 61.3% sahaja dari jumlah populasi warganegara Malaysia.

Carta taburan peratus penduduk mengikut agama dari Bancian Penduduk Malaysia 2010. Sumber: http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&id=1215


Jumlah populasi orang Islam di Malaysia tidak sama dengan kebanyakan negara Islam lain yang mempunyai peratus komposisi orang Islam yang besar seperti Mesir (94.7%), Turki (97.5%), Arab Saudi (97.1%) atau Indonesia (88.1%) dan lain-lain. 

Kita sepatutnya bersyukur dan beruntung kerana kita masih mempunyai sistem 'Raja Berperlembagaan' yang mana raja tidak mempunyai kuasa mutlak dalam negara, malah institusi (bukan batang tubuhnya) itu yang berperanan menjaga dan memelihara kedudukan Islam di negara ini yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
  

Jadual taburan anggaran penduduk beragama Islam di Malaysia. Sumber: H. Kettani, “World Muslim Population: 1950 – 2020,” International Journal of Environmental Science and Development (IJESD), Vol. 1, No. 2, June 2010.


Andai kata kekuatan umat Islam hilang kerana perpecahan yang semakin parah, kita masih boleh diselamatkan dengan kuasa raja. Senario di Bahrain patut dijadikan iktibar, bagaimana dengan kuasa politik demokrasi, puak Syiah yang merupakan 46.8% dari komposisi warganegara menguasai pilihanraya negara tersebut berbanding Sunni hanya 23.4%, selebihnya 29.8% agama lain. Raja Bahrain, Shaikh Hamad bin Isa Al Khalif adalah seorang Sunni tetap mempertahankan negara itu sebagai negara Sunni walaupun ada cubaan puak Syiah melalui Revolusi Bahrain untuk mendapatkan kuasa lebih memandangkan mereka sebenarnya lebih besar populasinya berbanding Sunni dan menguasai keputusan pilihanraya di negara tersebut. Jikalah tiada raja di Bahrain yang merupakan seorang Sunni, barang tentu sekali Bahrain akan bertukar menjadi negara di bawah kekuasaan Syiah selepas Iran, Syria, Iraq dan sebagainya.

Puluhan ribu rakyat Bahrain dari puak Syiah berdemonstrasi saban hari di negara itu sebagai memprotes kerajaan sebagai usaha melemahkan kuasa kerajaan Bahrain yang dipimpin oleh raja yang berfahaman Sunni bermula tahun lalu dan berlarutan sehingga tahun ini.

Raja Bahrain, Shaikh Hamad bin Isa Al Khalif (kiri) dan anaknya Sheikh Nasser Bin Hamad Al Khalif (kanan).


Semoga Allah memelihara negara dan umat Islam ini dari huru-hara. Sedarilah kepentingan institusi beraja di negara kita, kita bukan taat membuta tuli kepada batang tubuh manusia yakni sultan atau raja, tetapi kita berusaha mengekalkan suatu institusi yang sangat penting demi kelangsungan dan ketinggian agama Islam di negara seperti Malaysia ini. - MFundamentalist

1 ulasan: